
Zenetanulás gyerekkorban? 6 ok, amiért mindenképp megéri!
Olvasási idő: kb. 3 perc
Ha érezted valaha is kedvenc zenéidet hallgatva, hogy több lettél általuk, mert
- annyira magával ragadott, hogy aktív tettekre sarkallt, művészi énedet bontakoztatta ki (sport, tánc, képzőművészet) vagy
- egy bánatos pillanatodban segített feldolgozni, kiadni magadból a feszültséget (magány, fontos személy elvesztése, csalódások, kudarc) netán
- a teljes harmónia és béke életérzését adta (meditáció, aktív pihenés), vagy egyszerűen
- a közösség összetartó erejét élted meg általa (közös éneklés, zenélés, koncert, színházi élmények)
akkor biztosan megérted, miért tartom kiemelten fontosnak, hogy gyermekeink életébe már kicsi kortól belecsempésszünk ilyen élményeket.
„Ha gyermekünk zenél, és élvezi, beleéli magát, akkor lebomlanak a gátlás falai.
Ha eltűnnek a bénító határok, csak a mérhetetlen szabadság marad.”
Nehéz szavakkal megfogalmazni, mit jelent számomra a zenélés.
A karantén legdurvább időszakaiban különösen sokat fordultam a zongorámhoz. Mentsvár volt a nehéz pillanatokban, amikor azt éreztem, elég volt! Megfigyeltem magamon, hogy lejátszani néhány hangot, felépíteni egy dallamot erővel töltött fel, akár csak 5 percre is elfeledkeztem a külvilágról, és egy másik, varázslatos helyen találtam magam. Olyan helyen, amilyet csak akartam. A döntés az enyém.
A gyerekek persze kicsit mások, de én is voltam gyerek, és emlékszem még a kezdetekre. Mivel elég befelé forduló voltam mindig is, és nehezen fejeztem ki az érzéseimet szavakkal, már kisiskolás koromban szívesen ültem le zongorázni, saját műveket alkotni. Tettem ezt olyan önfeledten és szabadon, mintha csak rózsaszínű napot és kék csillagokat festettem volna egy papírra.
„A valóság nem az, amit valaki megmutat. A valóság az, amit Te annak látsz. És én boldog voltam, amikor az én valóságom egy általam izgalmas dal megszületése volt.”
Nem mondta senki, hogy szép. Azt sem, hogy csúnya. De az enyém volt a dal is és az érzés is, hogy ezzel én kifejezhettem magam. Természetesen én szépnek tartottam a művemet. Más nem is számított.

Fotó: A fénykép már rég megfakult, de az emlék még mindig bennem él…
Abban az iskolában, ahová a fiaim járnak, nem kérdés a zenetanulás. Hangszeres oktatásban 9 éves kortól vesznek részt, de már előtte is, első osztálytól ismerkednek a hangszerekkel, furulyáznak, és rengeteg éneket tanulnak. Nyilván nem lesz legtöbbjükből kiváló zenei előadóművész, ugyanakkor a zeneiség a gondolkodásuk, az egész lényük részévé válik. Hálás vagyok ezért, mert tudom, hogy az iskola zenei téren pont azt a gondolkodásmódot tükrözi, amit én is képviselek.
Számos kutatás mutatott rá, miért éri meg gyerekkorban zenélni. Összeszedtem néhány érvet, mely mindenképpen a zenetanulás mellett szól.
Mindannyian azt szeretnénk, hogy gyermekünk jól teljesítsen az iskolában, összeszedett, logikus gondolkodású, magabiztos felnőtté váljon.
1. FEJLESZTI AZ AGYMŰKÖDÉST, SEGÍTI A KONCENTRÁCIÓT
A zenetanulás hihetetlen mértékben fejleszti az agyműködést, hiszen egyszerre dolgoztatja meg a bal és jobb agyféltekét. A bal agyfélteke a logikus, a jobb agyfélteke pedig a kreatív, játékos oldal. A zenében kottát, vagy valamilyen egyszerűsített jelrendszert olvasunk le (bal agyfélteke információfeldolgozási műveletei), miközben hangszerünkkel az adott hangokat megszólaltatjuk (jobb agyfélteke impulzív, érzelemgazdag műveletei). Az agy számára kifejezetten összetett folyamat, amikor kottát olvasunk, és közben figyelünk mindkét kezünk összjátékára, valamint esetlegesen a többi résztvevő hangszer ritmusára, lüktetésére.
Jelentősen javul a szem-kéz koordináció, és mivel a műveletek erőteljes összpontosítást igényelnek, a koncentráció is fejlődik. Nem véletlen, hogy kisebb gyerekeknek maximum 30 perces foglalkozást javaslok, hiszen nagyon fárasztó folyamatok zajlanak a tanulás közben.
2. FEGYELMEZETTSÉGRE, KITARTÁSRA SZOKTAT
A zenélés fegyelmezettséget is ad, hiszen csupán gyakorlással érhetjük el, hogy kis művünket tökélyre fejlesszük. Ismételni, gyakorolni, újra és újra elővenni ugyanazt a darabot bizony, hogy kitartást és kellő motiváltságot igényel.
Más kérdés, hogyan találhat egy gyermek motivációt a zenélésben, hogy azután kellő kitartása is legyen. Írtam erről egy külön cikket, ITT találod.
3. ERŐSÍTI AZ ÖNBECSÜLÉST
A zenélés segít az önbecsülés kialakulásában is. Gyermekünk tud valamit, valami különlegeset. A zene nyelvén beszélni kevesek kiváltsága! Egy zenész ugyanakkor számtalan esetben elő is adhatja művét. Talán ezzel kellett volna kezdenem, hiszen ha önbecsülése van, szinte bármit elérhet!
Zene és önbecsülés kapcsolatával érdemes mélyebben foglalkozni, ezért írtam már korábban erről egy cikket, ITT találod.
4. SEGÍTI A KREATÍV GONDOLKODÁST
A zenetanulásnak – jó esetben – szerves része az önálló gondolatok zenei megjelenítése. A semmiből alkotni valami nekünk tetszőt, hatalmas felfedezés és érték!
A kreatív zenéléssel kapcsolatban részletesebb cikket találsz ITT.
5. FEJLESZTI A LOGIKAI ÉRZÉKET
Nem véletlen, hogy aki a zenében otthonosan mozog, általában a matematika területén is jó eredményeket ér el. A ritmusok értelmezése, és használata, a jelrendszer elméletének átültetése a gyakorlatba mind a bal agyfélteke dominanciáját jelentő logikai feladat.
6. SIKERÉLMÉNYT ÉS ÖRÖMÉRZETET AD
A zenetanulás nem olyan, mintha például fát vágnánk. Miközben megtanulja a gyermek az alapokat, egyúttal élvezi is és örömet talál a zenélésben kezdettől fogva. Hogy miért? Mert a zene pontosan olyan, amilyenné mi változtatjuk.
Kezdetben nyilván még egy szép dallam lejátszása nehézséget okoz, ezért az első pillanattól kezdve háttér zenei anyaggal, négykezes zongorajátékkal, páros dobolással segítem a kellemes dallamok, ritmusok kialakulását. Lehet ezért rajongani és izgalmat találni benne? Mindenképpen!
Sikerélményt akkor ad a produkció, ha már különösebb segítség nélkül megy a dallamalkotás. Egy közönség előtt eljátszott dalért kapott taps és elismerés is igazi hajtóerő, ráadásul motivációt is ad.
A közönség előtti előadás aspektusairól írtam már. Ez egy plusz mozgatóerő, mely rengeteget ad hozzá a gyermek személyiségfejlődéséhez. ITT találod.
Szeretnéd gyermekednek megadni a zenélés örömét, de nem tudod, hogyan kezdjétek el?
Nézd meg a 9 részes INGYENES videósorozatot, mely ovis, kisiskolás gyermekedet bevezeti a zene világába. A 9 rész elég ahhoz, hogy meglássátok, érdekesnek találjátok-e a témát.
Eszközigénye: SEMMI.
Időigénye: Tőletek függ.
A videó csupán pár perc, a mellékelt eszközök, így például játékos feladatok, a zenélés élményét segítő hanganyagok, ajándék játéksablonok ugyanakkor egy unalmas délután értékes eltöltését jelenthetik. Kalandra fel!
Kattints IDE a részletekért, email címed megadásával máris küldöm az 1. részt!
Olvasási idő kb. 2 perc Ösztönösen éneklünk hallás után egyszerű dalokat. Nem biztos, hogy tudjuk, épp milyen ritmusra járt a tovább
Olvasási idő kb. 2 perc Sokszor meglepődök azon, tanítványaim közül jó néhányan mennyire lelkesen zenélnek otthon, szabadidejükben. Nincs elnyerhető díj, tovább
Olvasási idő kb. 2 perc A kottaolvasás, mint értékelhető tudás igen előkelő helyet foglal el az intézményes alapszintű zeneoktatásban. Tapasztalataim tovább
Olvasási idő kb. 2 perc A zenetanulás minden jótékony hatása közül ezt tartom a legfontosabbnak, ugyanakkor ez a legkomplexebb kapcsolódás tovább


Ezeket is érdemes megnézni

Absztrakt fogalmak vs. vizuális elemek
2021.07.20.
Zongorázni zeneelmélet nélkül?
2021.04.13.